Miközben a fogyasztóknak csak 29 százaléka érzi kifejezetten biztonságosnak az internetet, több mint felük mégis gyakran vásárol a világhálón az egyik vezető kiberbiztonsági vállalat, az ESET felmérése szerint.
Az adatok alapján az online pénzügyi szolgáltatások (FinTech) valamilyen formáját 62 százalékuk használja, de csak 17 százalékuk érzi úgy, hogy megfelelő információ áll rendelkezésére a kockázatokról. A kutatásból kiderült, hogy az emberek 57 százaléka ma már gyakrabban használja az online- vagy mobilbankokat, és 21 százalékuk jobban érdeklődik a saját pénzügyeivel kapcsolatos ügyintézés iránt, mint korábban. A 18 és 44 év közötti korosztályból minden ötödik válaszadó csatlakozott egy virtuális bankhoz az elmúlt másfél évben, és minden tizedik fogyasztó kezdte el először használni a FinTech platformokat.
A válaszadók 83 százaléka számolt be arról, hogy online kezeli bankszámláját, 24 százalékuk pedig ehhez kizárólag mobilalkalmazást használ. Az emberek 39 százaléka kifejezetten biztonságban érzi magát az online bankolás során, amiből az ESET kutatása alapján egy globális trend rajzolódik ki, miszerint a biztonság és a fogyasztói bizalom tekintetében a bankok megelőzik a kiskereskedőket.
A FinTech-felhasználók 77 százaléka egyetértett abban, hogy a hagyományos online banki alkalmazásokhoz képest ezek az appok könnyebben használhatók és jobb felhasználói élményt nyújtanak. Arra a kérdésre, hogy honnan szerzik be az információt az új pénzügyi szolgáltatásokról és a pénzügyek kezelésére használt technológiákról, a felmérés résztvevői között az „online keresőmotor, mint például a Google” bizonyult a legnépszerűbb válasznak.
Az ESET kutatásában megkérdezettek 61 százaléka gyakrabban vásárol online, mint a járvány előtt, ez a szám a 25-34 éves korosztály körében 70 százalék. A kutatásból az is kiderült, hogy a fogyasztók 40 százaléka arra számít, hogy a jelenleginél is többet vásárol majd online. Ugyanakkor az adataik és eszközeik biztonságát tekintve a fogyasztók kevésbé magabiztosak: mindössze 29 százalékuk nyilatkozta, hogy nagyon biztonságosnak érzi az online vásárlást, és 16 százalék válaszolta, hogy nem különösebben biztonságos vagy egyáltalán nem biztonságos.
Az ESET eredményei rávilágítanak arra, hogy a szolgáltatóknak többet kell tenniük annak érdekében, hogy megvédjék a fogyasztókat az online vásárlás során rájuk leselkedő fenyegetésektől, ezzel pedig növeljék az online vásárlásba vetett bizalmukat is. A vállalatok gyakran szenvednek el adatszivárgásokat és kibertámadásokat, melyek során lehet, hogy az ügyfeleik személyes adatai is nyilvánosságra kerülnek, akik így zsarolás vagy adathalász támadások áldozataivá válhatnak. Nagyon gyakori, hogy a bűnözők jól ismert, megbízható cégeknek kiadva magukat próbálják meg rávenni a felhasználókat arra, hogy kártékony linkekre kattintsanak, és megadják érzékeny adataikat.
A felmérés szerint a fogyasztók 69 százaléka gondolja úgy, hogy felismerne egy adathalász e-mailt, amely az egyik általa rendszeresen látogatott webshopnak adja ki magát. Ez jelentheti azt, hogy egyre tudatosabbak és óvatosabbak az emberek online térben, ám tekintve, hogy a Google 2020-ban rekordmennyiségű, 2 millió adathalász webhelyet regisztrált, valószínűleg sokan még mindig alábecsülik a bűnözők erőfeszítéseit.
A közlemény idézi Ignacio Sbampato-t, az ESET üzleti igazgatóját, aki szerint kifejezetten aggasztó, hogy a fogyasztók kevesebb, mint egyharmada érzi magát teljesen biztonságban az online vásárlás során. Úgy vélte, létfontosságú megvédeni a fogyasztókat és adataikat az adathalászoktól és más rosszindulatú fenyegetésektől a legmodernebb biztonsági szoftvertechnológiák segítségével. A pénzügyi technológiáról (FinTech) szóló globális kutatás fogyasztói szegmensében az ESET 10 ezer fogyasztót kérdezett meg az online vásárlási és bankolási szokásaikról, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban és Brazíliában.
2021. augusztus 9.
(MTI)