Áprilisra vonatkozóan a vártnál lényegesen nagyobb mértékben javult a fogyasztói hangulat Németországban a GfK gazdaságkutató intézet felmérésének csütörtökön publikált eredménye alapján.
Az áprilisi fogyasztói hangulatindex mínusz 6,2 pontra javult a márciusi mínusz 12,7 pontról a várt mínusz 11,9 pont helyett.
Egy évvel ezelőtt, tavaly áprilisban 2,7 ponton állt a mutatószám. Legmélyebb pontját májusban érte el, mínusz 23,1 ponton. Értéke augusztusra megközelítette a nullát, mínusz 0,2 pont lett, majd ismét csökkenésnek indult a járványvédelmi korlátozások második hulláma miatt. Következő mélypontját februárban érte el az index mínusz 15,5 ponton, azóta pedig ismét emelkedik.
A várakozáson felüli áprilisi optimizmust tükröző adatokra vonatkozóan a GfK aktuális jelentése kiemeli, hogy a felmérés március 3. és 15. között készült, ezért nem tartalmazza a koronavírus-fertőzési esetszámok elmúlt napokban bekövetkezett emelkedésének következményeit a gazdasági és közéleti korlátozásokra nézve. A felmérés ideje alatt éppen ellenkezőleg, az esetszámok csökkenése volt tapasztalható és megkezdődött a korábbi korlátozások lazítása is.
A fogyasztói hangulatban bekövetkezett javulást ezért „szalmalángnak” minősítette a jelentésben Rolf Bürkl, a GfK fogyasztási szakértője. A következő felmérés szerinte a hangulat romlását fogja kimutatni és a tartós javulás még hosszú ideig várat majd magára. A kereskedők és a gyártók még egy ideig „nehéz idők elé néznek”.
Az áprilisi felmérés mindenesetre a fogyasztók jövedelmi várakozásaiban jelentős javulást mutatott ki, a vonatkozó mutató 15,8 ponttal 22,3 pontra, egy éves csúcsra emelkedett. Ennél magasabban pont egy évvel ezelőtt, 2020 márciusában állt az érték 27,8 ponton.
A jövedelmi várakozások javulásából következően a fogyasztók költekezési hajlandósága is emelkedett a felmérésben. A mutató értéke 4,9 ponttal 12,3 pontra emelkedett, az egy évvel ezelőtti szinttől azonban még így is közel húsz ponttal marad el.
A fogyasztók gazdasági konjunktúra alakulásával szembeni várakozásait tükröző mutatószám 9,7 ponttal 17,7 pontra emelkedett. Ennél optimistább várakozásokat tavaly szeptemberben mutatott az index, amikor még nem volt kilátásban a második korlátozási hullám bevezetése. Akkor 24,1 ponton állt a mutató értéke.
https://www.gfk.com/de/presse/Lockerungen-des-Lockdowns-Anfang-Maerz-stimulieren-Konsumklima
2021. március 25.
(MTI)